Amulet

| nedjelja, 30. rujna 2012. | 13 komentari |
Rhodolite, prema vjerovanju, daje vitalnu energiju, stimulira strast osobe koja ga nosi i daje joj snagu. Varijacija je minerala čiji grčki naziv znači "vatra". I nekako vjerujem da će se kao takav, iako maleni, dobro uklopiti u ovu, vatrom oblikovanu, mesinganu ogrlicu, amulet.

 Do idućeg posta, lijep pozdrav, Sandra Z.

"Amulet"
mesing, rhodolite

Novosti iz metalne radionice #3

| ponedjeljak, 17. rujna 2012. | 17 komentari |
U nedostatku kreativnijeg naslova i sadržaja, jel' može samo ovako kratko? "Ubile" me raznorazne stvari ovih dana .. uobičajene muke, ništa posebno i ništa što neće da se preokrene na bolje, srećom. Jedino što sam trenutno malo na nekoj nižoj brzini i bliže "leru". Odlučila sam to pripisati većim dijelom ovim vremenskim promjenama. Sve ostalo ignoriram.

Do idućeg posta, lijep pozdrav, Sandra Z.
"Denim"
prsten, srebro, patina
"Purple"
prsten, srebro, patina

Jedan dan (ili dva) u radionici ...

| četvrtak, 6. rujna 2012. | 20 komentari |
... ili kako je nastao prsten "Kapljica vode"
Sve počinje, uglavnom, nekim crtežom. Kao i ovaj put. Ponekad izradim i maketu koja glumi krajnji proizvod. Tako mi je lakše predočiti kako bi sve trebalo na kraju izgledati i da li su potrebne neke izmjene u dizajnu.

Zamislila sam prsten, okrugle osnove, s gornjim dijelom u obliku lista, savinutih krajeva. Na vidljivom mjestu trebao se smjestiti mali akvamarin, poludragi kamen nježno plave boje. Kako srebro ne bi bilo jednolično sjajno, vanjski dio "lista" treba biti izrezbaren i patiniran.


Nedavno sam odškrinula vrata svoje radionice i ne bi bilo loše pokušat vam ukratko pokazati osnovne faze u izradi jednog komada nakita različitim tehnikama obrade metala. Ovo neće biti klasičan tip tutorijala, jer za to je potrebno mnogo više detalja. Neću vam svaki puta ponavljati: brusimo, turpijamo, zagrijavamo, čistimo... jer to se u čitavom postupku čini x puta, i sigurno bi vam dosadilo. Želja mi je da vam jednostavnim prikazom barem malo pokušam približiti ovaj način izrade nakita. Još da imam mogućnost uključivanja zvukova i mirisa, doživljaj bi bio potpun. 
Započinjemo krojenjem i rezanjem gornjeg dijela prstena i njegove osnove i to iz srebrnog lima različite debljine. Za donji dio, osnovu prstena, koristimo lim debljine 1 mm. Ostali dijelovi mogu ali i ne moraju biti tanji. Važno je pri tome imati pri ruci posudu u kojoj se skuplja srebrna prašina.
Gornji dio prstena dobit će s jedne strane reljef i to tehnikom jetkanja. Jetkamo uz pomoć asfaltnog laka i dušične kiseline. A princip je jednostavan: tamo gdje je srebro (ili bilo koji drugi metal) obojan lakom, dušična kiselina ga neće izgristi. Uz pomoć kistova, čačkalica ili bilo kojih drugih pomagala, crtamo željeni uzorak. Srebro uronimo u razrijeđenu dušičnu kiselinu i pri tome smo jako, jako oprezni. Ostavimo 15-tak minuta, izvadimo, isperemo i lak očistimo nitro-razrjeđivačem. Brazde na srebru sam doradila posebnim nastavkom Dremela, jer mi se učinilo da reljef nije dovoljno zanimljiv.
Osnovu ovog prstena čini spojeni krug. Znači, trakicu koju smo izrezali iz lima debljine 1 mm, potrebno je dovoljno dobro obraditi da kada ju savinemo, krajevi savršeno pristaju jedan uz drugi. Jer, to će biti mjesto koje ćemo spojiti, tj. zalotati. Kako bi srebrni lim mogli savinuti, potrebno ga je opustiti, kako se kaže, a to znači, zagrijati. Tu treba biti jako oprezan, jer ako predugo zagrijavate srebro, može se desiti da dosegnete točku tališta, i srebro se počne taliti.

Koristeći se ring riglom ili, u mojem slučaju, puncom, oblikujemo krug prstena, uredimo krajeve i zalotamo uobičajenim postupkom lotanja. Zalotani prsten ubacimo odmah u otopinu sulfatne kiseline kako bi se očistio od flurona i oksida. Očišćeni prsten brusimo po površini finom turpijom kako bi izravnali sve neravnine i isto ponovimo turpijom omotanom u iskorišteni brusni papir.
Oba dijela prstena, gornji, izjetkani dio i krug prstena obradimo po rubovima pomoću turpije i brusnog papira koliko god možemo precizno jer poslije spajanja, teško je doprijeti do nekih dijelova. Sad se već polako nazire sjajna boja srebra za razliku od boje koju je kao neobrađena pločica imao na početku.
Na isti način kao što smo izradili krug prstena, radimo i fasung za kamen, samo u puno manjim dimenzijama. Budući se radi o ovalu, duljinu fasunga računamo kao D+Š/2*3,14. Opustimo, oblikujemo u oval i prije lotanja provjeravamo, ako treba xy puta, da li kamen paše u njega. Ako da, spajamo fasung, čistimo u otopini sulfatne kiseline i brusimo kako se zalotani šav ne bi vidio i kako bi se sve neravnine izravnale.

Fasung namjestimo na njegovo buduće mjesto na gornjem dijelu prstena, provjerimo položaj, pripremimo za lotanje i lotamo.
Gornji dio prstena treba imati oblik lista savinutih krajeva. Znači, moramo ga iskucati i oblikovati okruglim kliještima. Oba dijela prstena su gotova, kamen provizorno namješten, i sve bi ovako nekako trebalo izgledati. Mjesto spajanja kruga prstena i gornjeg dijela dobro očistimo brusnim papirom i pripremimo za lotanje te lotamo. Kao i uvijek, prsten ubacimo u otopinu sulfatne kiseline da se dobro očisti.
Prsten zalotanih dijelova, očišćen od flurona na prvoj probi. Jeeeeee, sve je na svojem mjestu. Možemo odahnuti :)) A sada slijedi poliranje i ukrašavanje patinom.
Srebro prvo namažemo pastom za poliranje, dobro utrljamo krpicom. Zatim malo manje zmazanom krpicom poliramo ručno koliko god jako možemo. Srebro polako počinje sjati. Poliranje dovršavamo bilo kakvim alatom za poliranje koji nam stoji na raspolaganju. U mojem slučaju to je brusilica/bušilica/polirka Dremel s filc nastavkom za poliranje. Pri tome treba biti jako oprezan jer se srebro toliko ugrije poliranjem da ga je nemoguće držati prstima. Ispolirani prsten u punom sjaju kojeg drže prilično zmazani prsti, spreman je za patiniranje.

Unutrašnjost lista nisam polirala jer mi se svidjela ova mat bijela boja srebra koju je poprimilo nakon čišćenja u otopini sulfatne kiseline. Čini mi se kao zgodan kontrast patini izvana i plavom akvamarinu.

p.s. malo mi je bilo nezgodno sama raditi i fotografirati. Pa sam fotkala poliranje filcom na način koji bi značio da ja tako žongliram dremelom i poliram jednom rukom. Ali nije tako. Ovo je bilo samo za potrebe fotkanja, bez brige :))
Vanjsku stranu lista patiniramo bruniturom koju možemo nanijeti kistom. Srebro vrlo brzo počinje mijenjati boju, od zlatne preko ljubičaste do plavkaste i tamno sive. Kad smo zadovoljni nijansama boje, srebro uronimo u vodu da zaustavimo djelovanje patine. Ako nismo zadovoljni, prsten ponovno ispoliramo i ponovimo patiniranje.

Istrošenim brusnim papirom lagano očistimo dijelove prstena koji ne trebaju biti patinirani i lagano prijeđemo po reljefu kako bi se patina zadržala samo u utorima. Osnovu prstena još jednom ispoliramo filcom. Još samo da kamenčić postavimo na njegovo mjesto. U ovom slučaju, učvrstila sam ga jakim dvokomponentnim epoxy ljepilom. I voila! 
... isprobavanje i ogledavanje
... i poziranje bez umrljanih prstiju.

Od početne skice do završenog prstena trebala su dva poslijepodneva ili otprilike 8 sati rada. Iako nisam pokazala baš svaki korak u radu, nadam se da vam je bilo zanimljivo i da sam vam barem malo uspjela približiti način na koji nastaje komad nakita obradom metala. A sada idem da oribam ove prste.

Do idućeg posta, lijep pozdrav, Sandra Z.

"Kapljica vode"
srebro, akvamarin